Op de wachtlijst bij een psycholoog?
Enorme wachtlijsten bij (GGZ) psychologen, maanden lang wachten voordat je aan de beurt bent. Steeds vaker krijg ik te horen dat mensen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben via het reguliere kanaal via de huisarts. Sta jij op de wachtlijst voor een psycholoog? Het kan anders!
Waarom blijft het toch zo'n hardnekkig probleem?
Er zijn bijna 90.000 Nederlanders die op de wachtlijst staan voor psychische hulp. Zij moeten soms maanden wachten. Sinds een aantal jaar het de bedoeling dat huisartsen basiszorg voor mensen met psychische problemen overnemen. Bij ernstige problemen verwijzen zij door naar een psychiater of andere gespecialiseerde zorg. Hiervoor hebben de meeste huisartsenpraktijken een praktijkondersteuner voor aangenomen. Maar ook hier loopt het werk op en zijn er meer mensen die ondersteuning nodig hebben dan er uren zijn om ze op te vangen.
De huisarts
Huisartsen zijn vaak het eerste loket waar mensen met problemen naartoe gaan. Zij verwijzen patiënten door als die meer zorg nodig hebben dan zij in hun praktijk kunnen geven.
Zoals huisarts Nieke Zoon uit Ede. Zij baalt van de wachtlijsten. "Als huisarts zien we soms dat iemand met problemen echt door moet naar zwaardere zorg. Ik kan het niet verkopen aan patiënten dat ze dan nog drie of vier maanden moeten wachten voor ze echt behandeld worden." Voor Nienke is het ook frustrerend dat het om geld lijkt te gaan. "Dan moet ik tegen een patiënt zeggen: sorry, u moet wachten, omdat er in een instelling voor dit jaar geen budget meer is."
De zorgverzekeraar
Jouw zorgverzekeraar heeft de wettelijke plicht om ervoor te zorgen dat jij op tijd passende zorg krijgt. Zij gaan over het geld en kopen de behandelingen in die nodig zijn.
Vorig jaar hebben de verzekeraars zelfs 300 miljoen euro minder uitgegeven dan dat ze maximaal mochten. Had dat geld niet gebruikt moeten worden om wachtlijsten korter te maken, bijvoorbeeld door extra behandelplekken te vergoeden?
Het wachtlijstprobleem gaat om meer dan geld, zegt Koen Venekamp van Zorgverzekeraars Nederland. "We laten verzekerden heus niet in de kou staan. Meer geld erbij lijkt misschien logisch, maar het is vaak niet de enige en bovendien ook niet de beste oplossing." Verzekeraars zien meer in genoeg personeel vinden en betere diagnoses stellen, zodat mensen sneller op de juiste plek komen. En dat blijkt in de praktijk lastig.
De patiënt
Patiëntenvereniging MIND vertegenwoordigt de patiënten, die de dupe zijn van de wachtlijsten.
Zij zijn bezorgd over de lange wachttijden, maar ook over de manier waarop iedereen omgaat met mensen die daarop staan. "Hulpverleners moeten direct stoppen met het van het kastje naar de muur sturen van patiënten. Er wordt te weinig meegedacht met mensen over de juiste zorg en daardoor komen mensen nu onnodig van de ene op de andere wachtlijst."
Die ervaring heeft Paula (35) ook. Ze had een geschiedenis met psychische klachten en na een burn-out kwam ze in januari thuis te zitten. Sindsdien staat ze op wachtlijsten en heeft ze er al zeven intakes op zitten. "Toen ze bij de laatste intake zeiden dat het nog drie maanden ging duren, ben ik ingestort. Anderen hebben toen voor mij aan de bel getrokken." De instelling besloot dat ze haar voorlopig een keer per week konden zien. Een soort vinger aan de pols, tot ze echt kan beginnen. "Maar dat is nog geen behandeling."
De behandelaar
Het zijn de psychiaters en psychologen die de wachtlijsten hebben. Dat kunnen zorgorganisaties zijn, of zelfstandigen. (Niet de therapeuten en coaches)
Michiel Bosman is behandelaar en eigenaar van meerdere praktijken. Ook daar moeten patiënten wachten. Hij kijkt kritisch naar wat zijzelf aan het probleem kunnen doen. "Behandelaren willen graag behandelen. Het is soms lastig om op een bepaald punt te zeggen tegen een patiënt: je kunt weer op eigen benen staan. Misschien houden we mensen soms nog te lang bij ons."
Hij heeft de processen rond het aannemen van patiënten inmiddels efficiënter gemaakt. "Een van de problemen was dat een patiënt na de wachtlijst, en na de intake zelfs nog, soms toch werd doorverwezen naar een ander, en dus weer ergens anders weer op een wachtlijst kwam. Dat doen we nu beter, maar daar is qua wachttijd nog winst te halen."
Maar hij wijst ook naar de zorgverzekeraars. "Wij moeten als behandelaren ervoor zorgen dat we niet meer zorg leveren, dan we betaald krijgen door zorgverzekeraars. Want dat hou je niet vol als organisatie. We kunnen in theorie meer personeel aannemen en dus meer behandelen, maar dat moeten we dan wel vergoed krijgen."
Als behandelaar kan hij wakker liggen van de wachtlijsten. "Dan denk ik: waar zou ik mijn eigen familie naartoe sturen, waar kunnen ze terecht? Dat weet ik dan niet. Het enige wat ik tegen mensen kan zeggen, is dat we ontzettend ons best doen." Een kant-en-klare oplossing heeft hij niet. "Als maatschappij kunnen we niet alleen maar meer geld in de zorg stoppen. We willen ook niet dat onze premie blijft stijgen."
Van kastje naar de muur of van psycholoog eerst naar een therapeut?
Mensen met psychische klachten komen nu vaak al bij de huisarts op een wachtlijst terecht. Uit een jaarlijks onderzoek van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) blijkt dat 52 procent van de huisartspraktijken geen tijd heeft om deze patiënten meteen te helpen.
Dus wat een oplossing leek, is nu ook niet meer de oplossing. Hoe dan wel? Een cliënt van mij heeft via zijn huisarts en de praktijkondersteuner een tussenoplossing aangeboden gekregen. Sessies bij mij in de praktijk.
Therapie bij een Integratief Therapeut voor zolang de wachttijd duurt.
Zodat de client zorg en aandacht krijgt en zodat de problemen niet verergeren. Vaak is het al helpend dat de client gehoord en gezien wordt. Dat er een plek is waar vrijuit gesproken kan worden. Waar gewerkt kan worden aan wat nu aandacht nodig heeft. En voor een burn-out kan een therapeut net zo helpend zijn als een psycholoog. Ik krijg juist vaak te horen dat mensen meer aan de sessies hebben gehad met mij dan van de psycholoog. Niet dat wat zij doen niet goed is of minder goed zou helpen. Helemaal niet. Maar we hebben wel een andere manier van werken. En voor een burn-out of stress klachten is een oplossingsgerichte, directe aanpak vaak effectiever dan eerst de psyche analyseren.
En er zijn heel veel therapeuten in Nederland die, volgens mij, de druk op de wachtlijsten kunnen verminderen. Veel van deze therapeuten worden uit het aanvullende pakket (deels) vergoedt.
Aan alle praktijkondersteuners, namens alle (Integratief) therapeuten en coaches van Nederland, wij bieden onze kennis en ervaring aan om de druk op de wachtlijsten te verminderen!
Ik pleit voor Alternatieve Zorg in het basispakket. Er zijn nu zoveel meer bewijzen dat deze vorm van ondersteuning in het genezingsproces resultaat oplevert!
Cliënten kunnen bij mij terecht voor onder andere Traumaverwerking, depressieve klachten, Stress, Burn-out en Angsten.
Dus sta je op de wachtlijst? Kom in de tussentijd bij ons en ga alvast aan de slag.
תגובות